Milyen szélsebesség felett tilos elstartolni? Miért? Mi az aerodinamikai magyarázata? – 3 pont
Rajzolj egy szárnyprofilt, majd jelöld be az ábrán a szárnyra ható erőket, nevezd is meg őket! Írd le a melyik erő, mivel, milyen összefüggésben áll! – 6 pont
Miért előz meg és fordul dinamikusan a nyitott oldal féloldalas csukás esetén? (a kérdésre aerodinamikai / fizikai magyarázatot várunk) – 3 pont
Miért kell nyomnunk a gyorsítót leáramlásban? (aerodinamikai magyarázatot várunk a megfelelő ábrával alátámasztva és szöveges indoklással) – 4 pont
Hogyan változik a siklószám a minimum és a maximum terhelés esetén? Rajzolj egy ábrát és magyarázd el az aerodinamikai összefüggéseket! Mit és hogyan befolyásol még a különböző felületi terhelés? – 4 pont
Miért és hogyan változik a siklóernyő sebessége és siklószáma fordulóban? - 2 pont
Mitől esik át az ernyő? Mi történik ilyenkor? (aerodinamikai magyarázattal és rajzzal) – 2 pont
Ha a pilóta maximálisan kinyomja a gyorsítóját egy ernyőnek, melynek legnagyobb sebessége 48km/h miközben 20 km/h hátszélben repül – (1) mennyi az ernyő sebessége a közeghez viszonyítva és (2) mennyi a talajhoz viszonyítva? – 2 pont
Mit mond ki a Bernoulli törvény és milyen szerepe van a siklóernyőzésben? – 2 pont
Mi az állásszög? Hogyan tudjuk megváltoztatni és mi változik általa? – 2 pont
Mire kell figyelni minimum és maximum állásszögnél? Miért? – 3 pont
Mit tudsz a helyzeti és a mozgási energia átalakulásáról? - 2 pont
Mit tudsz a siklóernyő stabilitásáról és az instabil repülési helyzetek kialakulásának aerodinamikai okairól? - 2 pont
FELSZERELÉSISMERET (3)
Mit jelent a porozitás fogalma? Milyen egységben és hogyan mérjük? Milyen különbség lehet anyagtípusonként? Milyen műszerekkel mérhetik és milyen különbségek vannak azok között? Milyen érték alatt válhat veszélyessé az ernyő? Mi a veszélye az alacsony porozitású ernyőnek? – 4 pont
Milyen rendszer(ek) szerint sorolják be a siklóernyőket? Biztonsági vagy teljesítményparaméterekhez kötődik a besorolás? Milyen tudásszinthez, évi kb. hány repült órához ajánlottak az egyes osztályok? – 4 pont
Mi a „ripstop” és mi a szerepe? – 2 pont
Mi a „rigifoil” és mi a szerepe? – 2 pont
Mit jelent a „cápaorr”? Mi a szerepe? – 2 pont
Mit jelent a ’diagonál cella’ és mi a szerepe? – 2 pont
Mik azok a „stablapok” és mi a szerepük? Melyik zsinór csatlakozik hozzájuk? – 4 pont
Hasonlítsd össze egy régebbi ernyő és egy modern ernyőszerkezeti felépítését! – 3 pont
Hány repült óra után ajánlatos ellenőrizni a zsinórokat? Mikor kötelező az ellenőrzés és milyen esetekben ajánlott? Miért? – 3 pont
Hogyan használjuk a gyorsítót? Mikor kell bekötni? Beállításánál mik a legfőbb szempontok? – 2 pont
Milyen mentőernyőket / mentőrendszereket ismersz? Mik a sajátosságaik? – 3 pont
Hasonlítsd össze a hagyományos körkupolás és a rogallo mentőernyő tulajdonságait! – 3 pont
Sorold fel a VFR (látvarepülés) navigációs eszközeit! Írd le működési elvüket, beállítási lehetőségeiket, illetve mire, miért és hogyan használjuk őket! – 3 pont
Mit tudsz a csőrlés és a tandemrepülés szükséges kiegészítő felszereléseiről? – 3 pont
REPÜLÉSTECHNIKA (4)
Hány szakaszból áll a start és mik ezek? Ismertesd az 5 pontos ellenőrzés szerepét és végrehajtását start előtt! – 2 pont
Milyen behelyezkedési módokat ismersz leszálláshoz? Ismertesd őket! – 3 pont
Rajzold le, hogyan szállsz le nyolcasozással! Írd le, hogyan hajtod végre és mire kell figyelni! – 2 pont
Rajzold le, hogyan helyezkedsz be iskolakörrel! Írd le mik a legfőbb szempontok, mire kell figyelned! – 2 pont
Mire kell odafigyelni, ha sok ernyő egyszerre helyezkedik be a leszállóba? - 2 pont
Mire figyelsz, amikor ismeretlen leszállóhelyet választasz pl. távrepülés során? – 2 pont
Hogyan hajtod végre a leszállást domboldalra, egyenetlen terepre, villanyvezetékre, vízbe, épületekre, szűk tisztásra, fára? - 3 pont
Ismeretlen, szélzsák nélküli leszállóban mi alapján határozhatod meg a szélirányt? – 2 pont
Mit jelent a „passzív biztonsági paraméterek” fogalma? Mi kell ahhoz, hogy működni tudjanak? Mennyiben változik ez ernyőtípusonként? – 3 pont
Hogyan repülünk a lejtőszélben? (Itt repüléstechnikai választ várunk! – A repülés vonala. A fordulók módja, helye. Az ernyő pozíciója a lejtőhöz képest.) – 3 pont
Hol találom lejtőszélben a legideálisabb emelőzónát? – 2 pont
Már a levegőben vagy, amikor a lejtőszél veszélyesen megerősödik. Mit teszel ilyenkor? (legalább 3 változatot sorolj fel!) – 3 pont
Hogyan repülünk termikben? – 3 pont
Hogyan találod meg a termik magját? Mi a különbség, ha szembeszélben, vagy ha hátszélben érkezel a termikbe? – 3 pont
Találkozhatsz-e erdőterület fölött termikkel? Miért? – 2 pont
A talajhoz viszonylag közeli zónában haladva hol keresnél termiket? – 3 pont
A felhőalapon (vagy felhőalaphoz közel) repülve milyen jelek alapján keresnéd a következő termiket? – 2 pont
Mit jelent az „aktív repülés” fogalma? Miért hasznos? – 2 pont
Mit nevezünk MacCready elvnek és hogyan alkalmazzuk a siklóernyős repülésben? – 3 pont
Ismertesd az erős szeles repülés technikáját! - 3 pont
Ismertesd a csőrlés technikáját! - 2 pont
Ismertesd a távrepülés technikáját! - 2 pont
KÜLÖNLEGES REPÜLÉSI HELYZETEK (7)
Hogyan irányítod az ernyőt, ha elszakad a fékzsinór? – 2 pont
Mit teszel, ha felhúzás után csomót látsz a zsinórokon? Mit teszel, ha még a talajon veszed észre a csomót? És mit teszel, ha már csak a levegőben? – 3 pont
Egyenletes leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont
Turbulens leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont
Milyen sorrendben használjuk a fülcsukást és a gyorsítót? Miért? Fordított sorrendben mi történhet? – 2 pont
Mi a front stall? Mikor fordulhat elő? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Hogyan korrigálható? Mikor jelenthet komoly vészhelyzetet és miért? – 4 pont
Az ernyőd baloldala becsukódik, hogyan korrigálod ezt a helyzetet? Mi válthatja ki? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Megelőzhető-e és ha igen, hogyan? – 4 pont
Milyen alapvető különbség van a szimulált és a valós helyzetben bekövetkező féloldalas csukás között? – 1 pont
Féloldalas csukás esetén milyen mértékben kell az ellenkező oldalt fékezni? Miért? – 2 pont
Milyen különbség lehet a trimmsebességen, illetve a kigyorsított állapotban bekövetkező csukások között? Miért? – 2 pont
Milyen magasságleépítési manővereket ismersz? Ismertesd őket! (mikor alkalmazhatod, süllyedés mértéke, alkalmazás technikája) – 6 pont
Mi a B-stall? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Mennyivel süllyed az ernyő stabil B-stallban? Hogyan idézem elő? Hogyan vezetem ki? Mikor használjuk és mikor nem? – 4 pont
Milyen horizontális sebessége van az ernyőnek B-stallban? – 1 pont
Ha B-stallban fordul az ernyőd, mi okozhatja? Hogyan korrigálod? – 2 pont
Hogyan kell kivezetni B-stallból az ernyőt? Miért? – 2 pont
Mi a frontrozetta? Mikor következhet be? Hogy néz ki? Mi a veszélye? Hogyan korrigálod? – 3 pont
Mi a spirál? Hogyan vezeted be és ki? Mik a jellemzői? Mennyivel süllyed(het) az ernyő? Mikor használjuk? – 6 pont
Mik lehetnek a spirál veszélyei főként a tanulási fázisban? – 2 pont
Mondj olyan külső körülményt, amely előidézheti a full stallt! Miért? – 1 pont
Mi a full stall? Ki vagy mi idézheti elő? Hogyan zajlik, hogy néz ki a full stall folyamata? Hogyan korrigálható? – 4 pont
Jellemzően milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul full stallt? – 1 pont
Ha a pilóta már átejtette az ernyőt és levált az áramlás a kupoláról, mikor és hogyan engedheti vissza a fékeket és mikor nem? Miért? – 2 pont
Mi a negatív kanyar? Ki vagy mi idézheti elő? Miről ismered fel? Hogyan korrigálható? – 4 pont
Jellemzően milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul negatívot? – 1 pont
Mi a zsákesés? Mi történik ilyenkor? Miről ismered fel? Mik a jellemzői? Mikor fordulhat elő? Mi a veszélye? Hogyan korrigáljuk? – 4 pont
Milyen helyzetekben használunk mentőernyőt? Mikor érdemes még a főernyő helyrehozatalával próbálkozni és mikor kell azonnal mentőernyőt dobni? – 2 pont
Hány fázisból áll a mentőernyő dobás és mik azok? Hogyan használjuk a mentőernyőt? – 3 pont
A mentőernyő eldobástát követően milyen dolga van még a pilótának, mire kell odafigyelnie? Miért? – 2 pont
Mire kell figyelni a pilótának mentőernyővel történő földetérésnél? – 2 pont
Hová van bekötve a mentőernyő és miért? Tandemnél? – 2 pont
Mit nevezünk V-állásnak mentőernyő dobás esetén? Miért fordulhat elő? Mik a veszélyei? Hogyan kerülhető el? – 3 pont
METEOROLÓGIA (7)
Milyen időjárási paramétereket figyelünk, amikor meg szeretnénk határozni, hogy alkalmas-e siklóernyős repülésre az időjárás? És távrepülésre? – 3 pont
Mi a Coriolis-erő? – 1 pont
Mi az izotermia? – 1 pont
Mi az inverzió? Szabad szemmel hogyan láthatod? – 2 pont
Mit jelent a hőmérsékleti gradiens fogalma? Mennyi az átlagos hőmérsékleti gradiens értéke a mérsékelt övben? Mennyi a száraz levegőre jellemző adiabatikus hőmérsékleti gradiens értéke? – 2 pont
Mit nevezünk adiabatikus folyamatnak? – 1 pont
Milyen jellemző hőmérsékleti gradienseket ismersz? – 2 pont
Ismertesd a légállapot határozókat és változásukat a magassággal! - 1 pont
Mennyi a közepes tengerszintre ható légnyomás átlagos értéke? – 1 pont
Mi a jele az időjárási térképeken a hidegfrontnak, a melegfrontnak és az okklúziós frontnak? – 2 pont
Mit nevezünk anticiklonnak? Mik a jellemzői? – 3 pont
Mit nevezünk ciklonnak? Mi a szerepe? Mik a jellemzői? – 3 pont
Mutasd be a ’klasszikus’, másodfajú hidegfrontot! – 3 pont
Mutasd be a melegfrontot! – 3 pont
Mit jelent az okklúziós front? Jellemezd! – 3 pont
Mi az ’izobár’ fogalmának jelentése? – 1 pont
Mit mond számodra egy izobár térkép? Mit és hogyan tudsz leolvasni róla? – 4 pont
Ismertesd a lejtőszél kialakulásának feltételeit! Jelöld be egy ábrán az emelőzónát és a rotort! Hogyan változik a lejtő emelőtere a lejtő meredekségével? – 3 pont
Mi az albedó? - 1 pont
Hol és hogyan keletkezik a termik? Mik a termik kialakulásának feltételei? Ismertesd a termikek fajtáit! – 3 pont
Hogyan változnak a termik tulajdonságai a magassággal? – 2 pont
Ábrázold a termik metszetét (függőleges és vízszintes egyaránt) szélcsendes és szeles időben! Írd le mi, mit jelent rajta! – 3 pont
Hogyan állapítod meg, hogy egy cumulus keletkező, aktív vagy feloszló életszakaszában van? – 2 pont
Mit tudsz a helyi szelekről? Rajzold le a „gyogyi”-t! - 3 pont
Mutasd be a völgyszelet! – 2 pont
Hogyan működik a parti szél? – 2 pont
Hogyan és mi szerint osztályozzuk a felhőket? - 3 pont
Hogyan osztályozzuk a felhőket magasságuk szerint? Mutasd be a különböző rétegeket, a felhők jellemző anyagát és milyen előtagot kapnak! – 4 pont
Hogyan osztályozzuk a felhőket alakjuk szerint? – 3 pont
Sorold fel és röviden jellemezd a 10 felhőfajt! – 5 pont
Sorolj fel néhány „beszélő felhőt”! Írd le hogyan néznek ki, hol helyezkednek el és mit mondanak neked? – 4 pont
Ismertesd a gomolyfelhő kialakulásának ciklusait! - 2 pont
Milyen fajtái vannak a zivataroknak? Jellemezd őket és kialakulásukat! – 4 pont
Mik a zivatar életciklusai és ezek jellemzői? – 4 pont
Milyen jelek utalnak zivatarveszélyre? (hosszabb idővel, majd közvetlenül előtte) – 3 pont
Milyen adatok utalnak zivatarveszélyre a meteorológiai előrejelzésekben? – 2 pont
Milyen szabad szemmel, terepen észlelhető jelek figyelmeztetnek zivatarveszélyre? – 2 pont
Magasan, közel felhőalapon repülve hogyan tudom megbecsülni a felettem lévő vagy egy közeli felhő horizontális kiterjedését? – 1 pont
Mik a zivatar veszélyei a siklóernyősökre nézve? Milyen távolságból érinthetnek a zivatar veszélyei? – 3 pont
Alapvetően mi a különbség a siklóernyős repüléshez ideális időjárási viszonyokban összehasonlítva a síkvidéki területeket (pl. Magyarország) a magas hegyekkel (pl. Alpok)? – 2 pont
Ismertesd a talaj közeli áramlások jellemzőit és veszélyeit! - 2 pont
EGÉSZSÉGÜGY (1)
Mit teszel, ha szemtanúja vagy egy személyi sérüléssel járó balesetnek, vagy sérültet találsz valahol (azaz nem láttad magát a balesetet)? Milyen alapvető információk lehetnek fontosak és miért? – 3 pont
Hogyan döntöd el egy balesetnél, hogy egy sérülthöz mentőt kell hívni, elégséges bevinni az ügyeletre vagy nem igényel orvosi ellátást? – 2 pont
Mit kell tenni végtagsérülés esetén a sérülttel? Mit teszel, ha hamarosan érkezik az orvosi segítség, és mit, ha valamilyen oknál fogva hosszabb várakozási időre számíthatsz? – 2 pont
Mik a gerincsérülés jelei? Ilyenkor mi a teendő? – 2 pont
Allergiás tünetek esetén mit kell tennünk? Milyen tünetek utalhatnak jellemzően allergiás reakcióra? – 2 pont
Mit tudsz a távrepülés speciális egészségügyi vonatkozásairól? - 2 pont
Ismertesd az elsősegélynyújtás alapszabályait! - 4 pont
TEMATIKA, SZABÁLYOK, JOGSZABÁLYOK (4)
Ingyenes hivatalos forrásból honnan kaphatunk információt a napi légtérfelhasználási tervben érintett légterekről és azok tervezett üzemidejéről? – 1 pont
Mit tudsz elmondani Budapest TMA szektor szerkezetéről, legfontosabb 2020-as változásokról? – 4 pont
Van-e jogszerű lehetőség transzponder nélküli siklórepülővel G vagy F osztályú légtérben repülni Magyarországon? Ha nem akkor mi zárja ki, ha igen akkor mi a feltétele? - 2 pont
Mit tudsz Magyarország légterének szerkezetéről, általánosságban a légterek osztályzásáról? - 4 pont
Mi az alapvető különbség az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légterek között? – 1 pont
Milyen ellenőrzött légtértípusokat ismersz? Sorold fel és jellemezd alapvető tulajdonságaikat, írj példákat! – 4 pont
Mit jelent a G (LHSG) és a G/C légtér? Hol helyezkednek el (a légtérben), mik a jellemzőik, milyen fajtái vannak és siklóernyősök használhatják-e? Ha igen, milyen feltételek mellett? – 4 pont
Mit jelent a D, a P, R és az TRA légtér? Siklóernyővel repülhetünk-e itt? Írj példákat! – 3 pont
Mit jelent a KVL (B), DZ, A, MilOp és az Eseti légtér? Írj példákat! – 3 pont
Mit jelent a TIZ, az RMZ és a TMZ légtér? Írj példákat! - 3 pont
Mit tudsz a drónlégterekről és mit jelentenek ezek a siklóernyővel repülők számára, mire kell odafigyelnünk? - 2 pont
Mit jelentenek a VFR és az IFR fogalmak? A siklóernyőzésre melyik vonatkozik? – 2 pont
Hogyan és mikor kell bejelenteni a baleseteket? Hová jelented be? (akár több hely is felsorolható) Milyen típusú eseményeket kell bejelenteni? Miért kell bejelenteni a baleseteket? Milyen következménye lehet a bejelentésnek, és a bejelentés elmulasztásának? – 4 pont
Mi a REBISZ? Mikor és milyen eseményeket kell bejelenteni hozzá? Miért? – 2 pont
Milyen szervezethez kapcsolódik a REBISZ és hol találod a telefonszámát? – 2 pont
Ismertesd a kitérés szabályait lejtőszélben, termikben, és nyílt légtérben! (Más repülőeszközökkel való találkozások. Előny-helyzetek lejtőszélben, termikben, nyílt légtérben. Találkozások kb. azonos magasságon, illetve alulról – felülről érkező ernyők esetén. A körzés iránya termikben.) – 6 pont
Ismertesd a lakott területek feletti repülés szabályait! - 2 pont
Milyen képzettségi szintet jelent a Pilóta 1. jogosítás és mi a nemzetközi megjelölése? Milyen feltételei vannak? Mire jogosít? – 2 pont
Milyen további képzettségi szinteket, jogosításokat ismersz? Mik a feltételeik és mire jogosítanak? – 4 pont
Melyek a tandemrepülés és a segédmotoros repülés jogi feltételei? – 1 pont
Melyek a csörlős repülés és a távrepülés jogi feltételei? - 1 pont
Ismertesd a főbb verseny- és sportszabályokat! - 1 pont
Mit tudsz a távrepülési feladat fajtákról és a távigazolás rendjéről? - 1 pont
Ismertesd a siklóernyőzést szabályzó dokumentumokat, rendeleteket és jogszabályokat! - 3 pont
Mit tudsz a biztosításokról? - 2 pont
Milyen papírokkal kell rendelkeznie egy siklóernyősnek? - 1 pont
Milyen jogi és fizikai/műszaki feltételeknek kell megfelelnie a repülőeszköznek? Siklóernyő légi alkalmasságának meghatározása céljából milyen műszaki vizsgálati kategóriák vannak, melyiknek mik a jellemzői? - 2 pont